Walta

Werkzaamheden in de zomer van 1989. Om een flink voortgang te boeken besloten om in de vakantie een aantal weken achtereen te werken.

 

             Week 1:

 

· Kielbalk: aanbrengen huidsponning met bovenfrees en beitel

· Passen van kielbalk op loden kiel

· Uitsparingen voor spantvoeten uithakken

 

Week 2:

 

· Hak: tekenwerk afgerond en uitgezet op grof uitgezaagde model.

· Vanaf het grof uitgezaagde model de juiste vorm aangebracht met zaag, hand- en elektrische schaaf.

· Aanbrengen huidsponning met bovenfrees en beitel

 

Week 3:

 

· Voorsteven:  Plaat bangkirai gekocht om nieuwe voorsteven hiervan samen te stellen uit 4 delen. De eerder gemaakte voorsteven, uit één stuk, was krom getrokken (lees: zware tegenvaller, op dit moment bereikte we een dieptepunt.  Er werd serieus overwogen om de verzameling hout met de kettingzaag in stukken te zagen en van de warmte hiervan te genieten. Dit is na ampele overwegingen en enige alcoholische consumpties niet gebeurd, verder maar weer!)

· 4 delen in de juiste vorm uitgezaagd

· 4 delen verlijmd

 

Week 4:

 

· Voorsteven: Niet tevreden over verlijming van week 3.

· Lijmverbinding losgemaakt en opnieuw verlijmd met een tixotrope lijm

· Met hand- en elektrische schaaf in juiste vorm geschaafd.

· Huidsponning uitgezet en aangebracht met bovenfrees en beitel

 

Week 5:

 

· Boeg: Eiken aangekocht en in latten gezaagd met een dikte van 5 mm.

· Met behulp van de oude boeg als voorbeeldvorm een lijmstelling gemaakt om gezaagde latten langs te verlijmen.

 

Week 6:

 

· Een nieuwe boeg langzaam opgebouwd uit eiken latten langs de lijmstelling in zes lijmsessies

· Juiste vorm in de boeg geschaafd

· Achtersteven samengesteld en verlijmd met eiken delen

·  

·  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Werkzaamheden in het najaar en kerstvakantie 1989:

 

· Research naar juiste klinknagels (uiteindelijk geleverd door Scheepswerf De Hoop in Workum). Gekozen is voor vierkante koperen klinknagels met een dikte van 3,5 mm.,lengte 45 mm., verzonken kop, de originele klinknagels waren 3 mm. dus  met 3,5 mm. is de klempassing voldoende om goed te kunnen klinken.

· Sponning in achtersteven gefreesd

· Sponning in boeg gehakt

· Plaatsen van nieuwe ruggengraat in het schip

· Schip opnieuw waterpas stellen

· Stroomlijnvin gemaakt tussen bovenzijde roer en achtersteven

· Stomen van 7 spanten in voor en achterschip

· Lamineren van 8 spanten in het middenschip

· Samenstellen verbindingsstuk boeg en voorsteven

 

Werkzaamheden in het voorjaar 1990

 

· Las en sponning in verbindingsstuk tussen boeg en voorsteven gemaakt.

· Bijwerken van de  verschillende delen van de houtconstructie of ruggengraat naar aanleiding van het plaatsen hiervan in het schip

· Stomen 3 spanten in voorschip

· Verwijderen van diverse niet originele ijzeren of stalen spanten

· Gedroogd eikenhout aangekocht voor de huidgangen 9onder de waterlijn) bij meubelhoutleveranciers (alles kwartiers gezaagd,  zonder knoesten en zo recht mogelijk.

· Eikenhout op maat laten zagen en schaven bij houtzagerij in Huissen (huiddikte: 18 mm.)

· 4 spanten gelamineerd in het schip

· Kielbalk definitief aanbrengen in schip

· R.V.S Verbindingsbouten gemaakt en gepast tussen de verschillende hoofdconstructie delen.

· Eerste eiken huidgang aangebracht

· Spanten (gelamineerde en gestoomde) om en om verwijderd om te conserveren (lakken)

· Huid aan binnenzijde schoongekrabd

In april 1990 was het eind in zicht van ons verblijf in de  schitterende werkplaats bij steenfabriek Bemmel. Wij kregen de tijd om een nieuwe plaats te zoeken. Dit keer werd het in een houtdroogloods van meubelfabriek Salet in Beneden Leeuwen. Het schip moest dus opnieuw vervoerklaar gemaakt worden en verhuisd worden.