Walta

Werkzaamheden in 1992:

 

· Klinken, klinken en nog eens klinken

· Klinkgaten in de huid afgedopt met eiken en mahonie proppen

· Restauratie mahonie huid

· Aanbrengen nieuw gefabriceerde spanten

· Controleren opstelling schip in steigerstelling met waterpastoestel

· Conservering binnenzijde huid met ongeveer 30 lagen Owatral olie

· Nog een viertal spanten vernieuwd

 

Werkzaamheden in 1993:

 

· Klinken

· Verbindingen in hoofdconstructie: eerder gemaakte RVS-bouten aanbrengen en de benodigde gaten hiervoor boren

· Voortzetten restauratie huid

 

In 1993 was de fut er een beetje uit. Er was relatief weinig gewerkt en de voortgang was matig. We zaten weer in een moeilijke periode in de restauratieve fase van de Walta. Het ging te langzaam. We naderden bijna de 10 jaar zonder dat er uizicht was dat de Walta binnen afzienbare tijd vaarklaar zou zijn. Een versnelling in het proces was noodzaak. Met enkel de vrije tijd in weekenden en vakanties zou het nog zeker vijf jaar gaan duren. Externe, professionele hulp zou hier een aanzienlijke bijdrage aan kunnen leveren. Voor zo’n omvangrijke klus een kostbare aangelegenheid. Om enkel de eigen spaarcenten aan dit uit de uit de hand gelopen project te spenderen zou onvoldoende zijn. Laten wij eens filantropisch Nederland proberen te verleiden. Wij hebben daarom diverse fondsen in 1993 benaderd om ons project financieel te steunen. Met een mooie brochure voorzien van wervende teksten konden wij één fonds overtuigen van het de absolute onmisbaarheid van dit stuk culturele erfgoed in de vorm van een razende tandenstoker. De bijdrage (van het K.F.Heinfonds) werd bijzonder gewaardeerd maar was allerminst toereikend. Een tweede actie in 1993 om het restauratieproces te versnellen tegen niet al te hoge kosten was om de werkzaamheden in Polen uit te besteden. Een omschrijving van uit te voeren werkzaamheden werd gemaakt en opgestuurd. Een positieve reactie van de Poolse werf was voor ons aanleiding een reis te ondernemen naar de Poolse werf in Ilawa. Na een aantal uren met de mensen gesproken te hebben moesten wij toch concluderen dat de ideeën over de restauratiewerkzaamheden niet of eigenlijk helemaal niet strookten.

Werkzaamheden in 1994

 

· Klinken, klinken en nog eens klinken

· Klinkgaten in de huid afgedopt met eiken en mahonie proppen

· Restauratie mahonie huid

· Aanbrengen nieuw gefabriceerde spanten

· Verbindingen in hoofdconstructie: eerder gemaakte RVS-bouten aanbrengen en de benodigde gaten hiervoor boren

· Voortzetten restauratie huid

 

Medio 1994 zijn we, na het niet slagen in Polen, in Nederland verder gaan kijken of er een oplossing zou kunnen om het restauratieproces te versnellen. Wij kwamen bij een werf in Vollenhove terecht. Met deze werf kwamen wij overeen om het vervolg van de restauratie in deelrestauraties op te delen en daarnaast zelf restauratiewerkzaamheden te blijven verrichten. Zodoende overeengekomen is de Walta in september 1994 naar vanuit Beneden­-Leeuwen naar Vollenhove vervoerd op een vroege zondagmorgen achter de Volvo 264 met een gevolg van resterende (nog) te monteren oude en nieuwe onderdelen. Het schip daar waterpas opgesteld en in oktober, november en december begonnen met het openfrezen van de naden tussen de gangen met een bovenfrees langs een geleiding. Freesdiameter 4 mm. Door de werf werden wrangen, slemphouten en een mastspoor aangebracht.